TR
Translate:
TR
Signed in as:
filler@godaddy.com
TR
Translate:
TR
Signed in as:
filler@godaddy.com
1. TUR KAVRAMI HAKKINDA GENEL BİLGİLER /TUR TASARIMINA GİRİŞ
SEYAHAT SEKTÖRÜNÜN YAPISI
Turizm sektöründe hizmet veren işletmeler için yaşayan her birey potansiyel tüketici olarak kabul edilmektedir. Turizm talebi esnek yapılıdır. Yani bu da talebin ikame edilebilir olduğunu göstermektedir(Örn: X oteli pahalı gelirse Y oteli tercih edilebilir). Bu durum işletmeler açısından tüketiciye ulaşmayı zorlaştırmaktadır. Bu denli ikamesi bol olan sektörde tüketici ve tedarikçi arasında bağ kuracak aracılara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu aracılar Tur operatörleri ve seyahat işletmeleridir.
Seyahat Acentaları; Perakendeci aracılardır.
Tur Operatörleri; Toptancı aracılardır.
TUR TASARIMI VE PLANLAMASININ ÖNEMİ
Tur tasarımı öncesi dikkate alınması gereken bazı hususlar bulunmaktadır. Tura katılacak kişilerin dikkate alması ve planlaması gereken önemli hususlar;
· Bütçeleri
· Seyahatin bütçesi için fon bulunması
· Seyahat için ayrılabilecek boş zaman
· Seyahat edilecek destinasyonun seçimi; Bütçe, Reklamın etkisi, sosyal ve kişisel özellikler, çevrenin etkisi, yararlanılacak tesislerin durumu seçimi etkilemektedir.
· Tüketici eğilimlerinin araştırılması (neye ilgi duyabilir tüketiciler?), Tüketicinin tatil tercihi dinlence mi, kültür turu mu?, kısa süreli tatil mi gibi tatil tercihi, tüketici yılda kaç kez ne kadar süre ile tatile çıkmaktadır., tüketicinin gideceği tesiste yararlanacağı ne gibi hizmetler var?, konuları araştırılır.
· Hedef pazardaki tüketicilerin özellikleri araştırılmalı
· Paket tur pazarındaki rekabet koşullarının araştırılması; rakiplerin tur düzenledikleri destinasyonlar ve tur biçimleri, düzenlenen turun hitap ettiği Pazar bölümlerinin gelir durumları, pazara sunulan turdaki fiyat aralığı, düzenlenecek turun rakiplerle rekabet edebilirliği, hedeflenen karın tatmin düzeyi
· Ulaşım şeklinin belirlenmesi
· Konaklama şeklinin belirlenmesi; Only bed, bed and breakfast, half board, full board all inclusive vb.
TUR TASARLAMA SÜRECİ
Ulaşım şekline göre tur süresinin belirlenmesi
Konaklama noktaları ve işletmelerinin belirlenmesi
Hedef pazardaki tüketicilerin gelir durumları ve tercih özelliklerine göre yararlanılacak konaklama işletmelerinin belirlenmesi
Ziyaret edilecek yerlerin belirlenmesi
Tur sırasında yararlanılacak yiyecek-içecek işletmelerinin belirlenmesi
Tur rehberlerinin belirlenmesi
PLANMALAM SÜRECİ
Tur çıkış sıklıkları
Çıkış sıklığına göre toplu satın alma biçimleri
Her çıkış sıklığına göre katılımcı sayısının belirlenmesi
Tanıtımı sağlayacak reklam kampanyaları
Reklam ve tanıtım maliyetlerinin tespiti
SATIN ALMA SÜRECİ
En uygun konaklama işletmelerinin tespiti
En uygun Ulaştırma işletmelerinin tespiti
En uygun yiyecek-içecek işletmelerinin tespiti
En uygun rehberin tespiti
Müze ve ören yeri tespiti
SATIŞ VE PAZARLAMA SÜRECİ
Reklam verilecek yazılı/görsel basın kanalları ve tanıtım maliyetlerinin belirlenmesi
Reklam karşılığı elde edilecek tahmini katılımcı sayısı ve kişi başı reklam maliyeti
Yurtiçi ve yurtdışı fuarlarının satış ve pazarlamaya katkısı
Web sayfasının satış ve pazarlamadaki önemi
Satışın alt acentalar aracılığı ile yapılması
2. TUR ÇEŞİTLERİ VE ÖZELLİKLERİ
PAKET TURLAR
Değişik tatil unsurlarının bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve tüketicilere tek bir fiyat ile satılan ürün ve hizmetlerin birleşimidir.
PAKET TURU OLUŞTURAN UNSURLAR
· Konaklama
· Ulaştırma
· Yeme içme
· Çevre gezileri
· Rehberlik hizmetleri
· Eğlence
· Alışveriş
PAKET TURLARIN ÇEŞİTLERİ
Niteliklerine göre; Bağımsız Turlar (Independent Tours), Gözetimli Turlar (Hosted Tours), Yönetilen Turlar (Conducted Tours)(Yönetilen turlar; Eşlikli ve rehberli turlar olarak ikiye ayrılır)
Düzenlenme Sıklıklarına Göre; Tekil paket turlar, Seri paket turlar, ardışık paket turlar
Mesafelerine göre; Yakın mesafeli, Uzak Mesafeli
Seyahat amacına göre; dinlence, manzara, öğrenme, dini ve etnik, macera, ekolojik, spor ve regreasyon, özel ilgi
Kullanılan araçlara göre; Otobüs, gemi, tren, uçak
3. TUR TALEBİNİN ÖZELLİKLERİ/ARZ VE TALEP İLİŞKİSİ
Turizm Talebi: yeterli satın alma gücüne ve boş zamana sahip belli bir zaman diliminde belli bir hedefte turistik mal veya hizmetten faydalanmak isteyen kişiler.İstek var satın alma gücü yoksa talep olmaz.
Fiili talep, Potansiyel talep, Ertelenmiş talep
Turizm Talebinin özellikleri:
Dokunulmazlık, Ayrılmazlık, Heterojenlik, Dayanıksızlık, Bütünleşik olma, Kullanım Hakkı
Turizm Talebini Yönlendiren Faktörler:
Tüketici ihtiyaçları, ihtiyacın tatmin algısı-Çekiciliğin algılanması,gerçek çekicilik=motivasyon
Maslow, Fiziksel ihtiyaç, güvenlik ihtiyacı, Sosyal ihtiyaç, başarı, kendini gerçekleştirme
*Sağlık, Merak, Spor, Zevk ve eğlence isteği, din, meslek,Tarihsel bağ, Prestij, Kültür ve eğitim
Turizm talebinin oluşum süreci
Ürünün seçimi, Destinasyon seçimi, Seyahat aracı seçimi, Konaklama olanaklarının seçimi, satın alma yöntemi ya da dağıtım kanalı seçimi
Turizm talebini etkileyen faktörler
İktisadi, Demografik-fiziksel ve sosyal, sınırlayıcı
İktisadi faktörler; Turistik ürün fiyatı, Harcanabilir gelir, uzaklık, arz kapasitesi, teknoloji
Demografik faktörler; Yaş, cinsiyet, aile yapısı, meslek, eğitim düzeyi, dil güçlükleri, şehirleşme oranı, boş zaman, hareket olanakları, moda ve zevk, reklam tanıtım
Sınırlayıcı faktörler; devlet kontrolleri, seyahat vergileri, Turistik ürünün olumsuz özellikleri:Mevsimsellik, uluslararası siyasi ortam
Paket Tur Talebi: Boş zaman, harcanabilir gelir, ulaştırma alt yapısı, konaklama olanakları, para transferleri, para transferinin yapılmasını sağlayacak araçlar, seyahat isteği
4. TUR TARAFLARININ TEDARİKÇİLERİ İLE YAPILAN ANLAŞMALAR
ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA KARAR SÜRECİ
Tüketici satın alma karar süreci
Problemin fark edilmesi- Alternatifler hakkında bilgi araştırılması-alternatiflerin değerlendirilmesi-satın alma kararı- satın alma sonrası duygular
İhtiyacın ortaya çıkması
İhtiyaç duyulan ürün/hizmetin özelliklerinin ve miktarının belirlenmesi
Satın almada uyulacak ilkelerin belirlenmesi
Potansiyel tedarikçilerin niteliklerinin araştırılması
Tekliflerin alınması
Tekliflerin incelenmesi ve tedarikçinin seçimi
Sipariş programının belirlenmesi
Geri bildirim ve değerlendirme
ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA MODELLERİ
Webster ve Wind Modeli; satın alma grup kararı olarak algılanır. Satın alma davranışı, çevresel, örgütsel,kişiler arası ve kişisel faktörlerden oluşan ve hiyerarşik yapıizleyen bir süreçtir.
Sheth Modeli; satın alma işletmeye özgü değişkenlere, ürüne özgü faktörlere ve psikolojik faktörlere dayalı bir etkinliktir.
ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA BİÇİMLERİ
İlk kez satın alma; İşletme ya sınırlı tecrübeye sahiptir ya da tecrübesizdir.
Doğrudan tekrar satın alma; İlişkisel satın alma kategorisindedir. Düzenli ve kontrol edilebilirdir.
Değiştirilmiş tekrar satın alma; Tedarikçinin davranışı ya da aniden ortaya çıkan gereksinimler ve dış faktörler nedeniyle gerçekleştirilir.
SEYAHAT İŞLETMELERİNİN KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEN SATIN ALMA BİÇİMLERİ
Bağımsız rezervasyonlar;1-10 kişi arasındaki özel geziler, tekrarlanma olasılığı düşük rezervasyonlar içindir.
Tekil grup rezervasyonlar; Kapalı gruplar belli ihtisas grupları için kullanılır. Tekrarlanma olasılığı düşüktür. Münferit rezervasyonlardan farkı; 11 kişinin üzerindedir ve iptal eşiği içerisinde iptal edilirse oda ve servis ücretinin tümü ödenir. İptal eşiği çoğunlukla otele girişten 21-30 gün öncedir.
Seri grup rezervasyonlar; ardışık geziler için yapılan tahmini rezervasyondur.En önemli nokta; her tur programı için ayrı seri rezervasyon yapılır.
Blok rezervasyonlar;Gözetimli tur planlamarında kullanılır. Daha çok dinlence turizmi için kullanılır.
Basamaklı blok rezervasyonlar; Oda veya yatakların mevsimlere göre değişiklik göstermesidir.
SEYAHAT İŞLETMELERİNİN KONAKLAMA İŞLETMELERİ İLE ANLAŞMA BİÇİMLERİ
Sor-Sat anlaşmaları
Gerçekleşen talebe göre rezervasyon anlaşmaları
Opsiyonlu sezonluk blok oda veya yatak kapatma anlaşmaları
Opsiyonlu dalgalanmalara göre artan/azalan oda veya yatak kapatma anlaşmaları
Doluluk garantili blok oda veya yatak kapatma anlaşmaları
Doluluk garantili artan/azalan oda veya yatak kapatma anlaşmaları
SEYAHAT İŞLETMELERİNİN YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİYLE ANLAŞMA BİÇİMLERİ
Kültür tuları, günü birlik turlar; genellikle öğle yemeği
Fix mönü anlaşmaları
Alternatifli mönü
SEYAHAT İŞLETMELERİNİN HAVAYOLU VE ULAŞTIRMA İŞLETMELERİ İLE ANLAŞMA BİÇİMLERİ
Tarifeli seferler
Charter uçuşları
Full Charter
Sub-Charter
Prorata Sistemi
Karma Sistem
Otobüs için Tarifeli ve özel seferler
YER OPERASYONU GİRDİLERİNİN SATIN ALINMALARI
5. TUR OPERASYONU
Bağımsız Turların Operasyonu; Tur operatörleri için en az risk taşıyan turlardır. Bu turlar sadece belli konaklama ve taşıma hizmetlerinin bir program çerçevesinde sunulmasından ibarettir.
Ağırlamaları Turların Operasyonu; Seyahat işletmeleri tarafından organize edilip satılan tulardır. Transferciler ve rehberler birbirlerinden bağımsız zaman diliminde hizmet verirler. Turun başlaması, gidilen destinasyondaki yer hizmetleri, transfer hizmetleri, otellerde verilen hizmetler ve geri dönüş süreçlerini kapsar.
Yönetilen Turların Operasyonu; Eşlikli ve rehberli olarak 2’ye ayrılır. (Eşlikçi; seyahat eden grubun ülkesinden ve aynı anadile sahiptir. Rehber; ziyaret edilen ülke vatandaşı olup konuklarla aynı dili konuşan kişidir.) Tur operasyonunun başlaması, tur sırasında kullanılan evraklar, yerel operasyon, ulaşım, otel ile ilişkiler, yiyecek-içecek işletmeleri ile ilişkiler, günlük zaman programı planı, turun tamamlanması süreçlerini kapsar.
6. TUR MALİYETLERİ
MALİYET VE GİDER KAVRAMLARI
Maliyet; mal ve hizmet üretimi için katlanılan fedakârlığın parasal ifadesidir.
Harcama; Bir faaliyetin karşılığı olmaksızın yapılan ödeme ya da borçlanmadır.
Gider; İşletmelerin gelir elde edebilmek için belli bir hesap döneminde kullandıkları mal ve hizmetlerin parasal değeridir.
Sabit giderler; Üretim ve satış miktarından bağımsız olarak ortaya çıkan giderdir (Kira ve kredi ödemeleri vb.).
Değişken giderler; Üretim ve satış miktarı ile doğru orantılı olarak değişen giderlerdir(Elektirik, telefon vb.).
Yarı-Değişken (Karma) giderler; Bir bölümü işletme için sabit, bir bölümü de satış ve üretimle doğru orantılı olarak değişen giderlerdir( Sezonda alınan personel giderleri gibi).
TUR OPERASYONUNDA MALİYETLERİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
· Tura katılanların sayıları
· Turun yapılacağı mevsim
· Turun süresi
· Hizmetlerin özelliği
· Ulaşım aracının türü
· Konaklama tesislerinin ücretleri
· Hitap edilen hedef kitlenin satın alma gücü
TUR OPERASYONUNUN MALİYET UNSURLARI
Temel olarak 3 grupta incelenir; Ana ulaşım, yerel operasyon(Yerel ulaşım, konaklama, yemek, Giriş ücretleri, bahşişler, rehberlik, tur personeli giderlerini kapsar), organizasyon ve satış maliyetleri( Sayısal ve oransal yöntemle belirlenir).
7. TURUN FİYATLANDIRILMASI
FİYAT KAVRAMI VE ÖNEMİ
Fiyat, bir mal ya da hizmet karşılığında ödenmesi gereken para miktarıdır. Fiyatlandırma tüketici için geçerli olan ürün değerini belirlemek amacıyla yapılır. Turizm sektöründe değer kavramı DEĞER=(Ürün+Hizmet+Konum+Ortam+İmaj)/Fiyat Şeklinde formülize edilmektedir.
Turistik Ürün ve Hizmetin Özellikleri
· Dayanıksızlık; depolanamaz ürün sunulmaktadır.
· Önceden satın alma; Turlar talep ortaya çıkmadan oluşturulmaktadır. Bu da fiyatı etkilemektedir.
· Yüksek satış, tanım ve reklam giderleri;
· Tüketicilerin özellikleri
Fiyatlandırma Süreci
· Fiyatlandırma hedeflerinin seçimi
· Talebin incelenmesi-maliyetlerin incelenmesi-rakiplerin incelenmesi
· Fiyatlandırma yönteminin seçimi
· Fiyatın belirlenmesi
· Fiyat ayarlamaları
Tur Operasyonlarında Fiyatlandırma Hedefleri
· Pazardaki pozisyonunu savunmak
· Mevcut durumu korumak
· Kar elde etmek
· Rekabeti karşılamak
· Yeni pazarlara girmek
Tur Operasyonlarında Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen Faktörler
İç Faktörler
· Pazarlama hedefleri
· Maliyetler
· Ürünün niteliği
· İşletmenin yeri
· Pazarlama karması stratejisi
· Örgütsel itibar
Dış Faktörler
· Pazar ve talebin özellikleri
· Rakipler
· Hukuki düzenlemeler
· Diğer çevresel faktörler(ekonomi, satıcılar,devletler)
TUR OPERASYONUNDA FİYATLANDIRMA YÖNTEMLERİ
· Maliyete Dayalı
· Rekabete Dayalı
· Talebe Dayalı
Fiyat Değişiklikleri ve Ayarlamaları
En önemli nedenler aşağıdaki gibi sıralanmıştır.
1. Rakiplerin fiyat değişiklikleri yapmaları
2. Tüketicilerin farklı gelir düzeylerinde olmaları
3. Talebin fiyat esnekliğinin fazla olması
4. Paket turu oluşturan unsurların birbirlerini etkilemeleri
5. Paket tur unsurlarının farklı kalite düzeylerinde olması
6. İşletmelerin bütünleşmesi ile güçlenmesi
7. Paket turların büyüklük ve kapasiteleri
8. Farklı mevsim koşulları
9. Hukuki düzenlemeler
10. Tüketicilerin algıları, moda ve alışkanlıkları
8. PAKET TURLARIN PAZARLANMASI
9. TUR YÖNETİMİ SÜRECİ
10. TUR PAZARLAMASINDA TÜRKİYE’NİN YERİ
Bu web sitesinde çerez kullanılır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek, çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.